شناسه : 311
يكشنبه 18 تير 1396 ساعت 14:43 2017-7-9 14:43:06

باسمه ­تعالی

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نماد اقدام قوه قضائیه ایران برای خصوصی سازی و واگذاری آن بخش از امور خویش، که قانون مجاز می داند، به بخش خصوصی می باشد . این اقدام که در سال 1391 شمسی آغاز و در ابتدای راه با تردیدهایی نیز همراه بود، اکنون تبدیل به یکی از پروژه های موفق قوه قضاییه ایران، در راستای الکترونیکی نمودن کارها شده است. به همین منظور بعد از مطالعات گسترده تلاش شد که، اولاً در جهت سرعت و دقت بیشتر کارها، نسبت به الکترونیکی کردن پذیرش دادخواست ها و همچنین ثبت و رسیدگی به آن ها و اجرای احکام اقدام شود و ثانیاً بخش هایی از روند رسیدگی که نیاز به تصمیم قضایی ندارد، توسط بخش خصوصی انجام شود. این روند به تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی منجر شد و در ادامه، ضرروت تاسیس نهادی برای هماهنگی این دفاتر در پهنه کشور، به تشکیل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجامید. بدین ترتیب کانون تشکیل و با تصویب اساسنامه آن از سوی ریاست محترم قوه قضائیه و به ثبت رسیدن اساسنامه در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، به لحاظ حقوقی تاسیس گردید.

پس از تشکیل و استقرار کانون، بخش تصمیم ساز و فکری کانون، در قالب "کمیسیون های کانون"، تشکیل و عینیت یافت. با ملاحظه ضرورت های موجود، چهار کمیسیون در کانون با عنوان های «کمیسیون آموزش، پژوهش و فرهنگی»، «کمیسیون حقوقی و معاضدت قضایی»، «کمیسیون عمومی، پشتیبانی و رفاهی» و «کمیسیون طرح و برنامه و فناوری» تشکیل و مسئولیت هر یک از کمیسیون ها به یکی از اعضای هیات مدیره سپرده شد. اعضای این چهار کمیسیون، از میان مدیران محترم دفاتر خدمات قضایی تهران و با ملاحظه سوابق و توانمندی هریک از ایشان تعیین گردیده و از سوی ریاست محترم کانون برای ایشان ابلاغ صادر گردید. کمیسیون ها در دوره فعالیت خود، به عنوان بازوی مشورتی هیات مدیره، منشا آثار و تصمیمات  ارزشمندی گردیدند و ماموریت های این کمیسیون ها به قرار ذیل می باشد:

الف. کمیسیون آموزش، پژوهش و فرهنگی:

  • - انجام کلیه مطالعات و بررسی ها  و ارائه پیشنهادات و راهکارها در حوزه آموزش، پژوهش و امور فرهنگی کانون و دفاتر به نحوی که منتهی به ارتقای سطح آموزشی، پژوهشی و فرهنگی كاركنان كانون، مدیران دفاتر و کارمندان تحت تصدی آنان گردد.
  • -  بررسی و ارائه طرح ها جهت برنامه ها  و استراتژی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و ارائه دوره های آموزشی پاره وقت و تمام وقت و آموزش های ضمن خدمت در راستای تقویت بنیه علمی و آموزشی كاركنان كانون، مدیران و کارمندان دفاتر به نحوي كه منجر به سهولت در امر خدمت رسانی به ارباب رجوع گردد.
  • - سایر مواردی که از سوی هیأت مدیره ارجاع می گردد
  • - تصویب سر فصل های آموزشی و میزان ساعات تدریس برای دفاتر در سطوح مدیران، کارشناسان حقوقی، کارشناسان فناوری اطلاعات
  • - برگزاری جلسات آموزشی کامل دوره مصوب در تهران
  • - برگزاری امتحان دروس
  • - نظر سنجی دوره های آموزشی
  • - ضبط و تصویر برداری دوره های آموزشی
  • - تشکیل بانک اطلاعات آموزشی
  • - استفاده از اساتید مجرب قضای و حقوقی برای دوره های آموزشی
  • - انتخاب اعضای کمیسیون آموزش، پژوهش و فرهنگی
  • - تهیه بسته های  فرهنگی برای دفاتر
  • - تهیه بسته  آموزشی و پژوهشی برای دفاتر
  • اعضای این کمیسیون عبارتند از:
  1. 1- آقای مجید اکبرپور، رئیس کمیسیون
  2. 2- آقای علی قاسم زاده، نائب رئیس کمیسیون
  3. 3- آقای منصور درخشنده، دبیر کمیسیون
  4. 4- آقای عبدالایمان محقق، عضو کمیسیون
  5. 5- آقای فریدون شریفی مقدم، عضو کمیسیون
  6. 6- آقای غلامحسین مقدم، عضو کمیسیون

 

ب. کمیسیون حقوقی و معاضدت قضایی:

  • - انجام مطالعات و بررسی و هماهنگی های لازم و ارائه راهکار مناسب حقوقی و قضایی.
  • - مشاوره حقوقی و معاضدت به رئیس كانون در مواردی که دعاوي له یا علیه کانون مطرح باشد.
  • - پاسخ به سوالات حقوقی مدیران دفاتر خدمات قضایی در راستای ماموریت محوله
  • - همکاری و ارائه خدمات حقوقی به سایر کمیسیون های متشکله در صورت درخواست آن ها
  • - سایر مواردی که از سوی هیأت مدیره کانون ارجاع می گردد.
  • - تدوين پيش نويس آيين نامه ها و ضوابط مورد نياز كانون و ورود و اظهار نظر نسبت به قوانين و مقررات و ضوابط موجود و جديد التصويب
  • - پاسخ به سوالات حقوقي مراجع قضايي، تقنيني و اجرايي
  • - سایر مواردی که از سوی هیات مدیره ارجاع می گردد و موضوع فعالیت کمیسیون حقوقی و معاضدت قضایی است
  • -  انجام مطالعات، بررسی و هماهنگی های لازم و ارائه راهکار مناسب حقوقی و قضایی
  • - مشاوره حقوقی و معاضدت به رئیس هیات مدیره در مواردی که دعوایی له یا علیه کانون مطرح باشد
  • اعضاء این کمیسیون عبارتند از:
  1. 1- آقای محدت، رئیس کمیسیون
  2. 2- آقای عظیمیان، عضو کمیسیون
  3. 3- آقای زرین کفش، عضو کمیسیون
  4. 4- آقای مهرانیان، عضو کمیسیون
  5. 5- آقای ایمانی، عضو کمیسیون
  6. 6- آقای سیامک علوی، عضو کمیسیون
  7. 7- آقای علوی حسینی، عضو کمیسیون
  8. 8- آقای جلیلیان، عضو کمیسیون
  9. 9- آقای دهقان منشادی، عضو کمیسیون

 

ج. کمیسیون عمومی، پشتیبانی و رفاهی:

  • - پاسخ به سؤالات حقوقی مدیران دفاتر خدمات قضایی در راستای مأموریت محوله
  • - اعضای کمیسیون حداقل پنج نفر و حداکثر نه نفر می باشد و رسمیت جلسه با حضور حداکثر اعضاء و تصویب آراء نیز به رأی حداکثر اعضاء خواهد بود. (در مواقعی که افراد به کمیسیون دعوت می شوند و نظر مشورتی ارائه می دهند، در رأی گیری شرکت نمی کنند  و نظر آنان در آراء محاسبه نمی گردد)
  • - در راستای تحقق اهداف دفاتر خدمات، جلسات کمیسیون بطور مستمر و یا بنابر نیاز کانون و جهت بررسی آیین نامه اجرائی و اصلاحیه آن تشکیل می گردد. حداقل در هفته یک بار و در صورت نیاز جلسات افزایش می یابد، که تاکنون مصوبات ذیل را داشته است:
  • - موضوع فعالیت کمیسیون ماده 4 دستورالعمل
  • - تدوین دستورالعمل نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون امور عمومی، پشیبانی و رفاهی
  • - بررسی و اظهار نظر در خصوص موضوع جانشینی مدیران دفاتر در زمان مرخصی
  • - تدوین آیین نامه مالی و معاملات کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  • - مذاکرات و جلسات متعدد با مدیران پست بانک، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک گردشگری، بانک سرمایه و بانک  مسکن در خصوص اخذ تسهیلات خرید دفتر و تامین تجهیزات و وام ضروری برای مدیران و کارکنان دفاتر
  • - مذاکرات و جلسات متعدد با مدیران بیمه های ایران و سامان و سرمد و سایر شرکت های بیمه برای انعقاد قرارداد بیمه جهت بهره مندی مدیران و کارکنان دفاتر
  • - مذاکرات و جلسات متعدد با موسسات گردشگری برای بهره مندی مدیران وکارکنان دفاتر
  • اعضاء این کمیسیون عبارتند از:
  1. 1- آقای حسن روحانی نیا، رئیس کمیسیون                       
  2. 2- آقای عباس خادمی، عضو کمیسیون                 
  3. 3- آقای سید رضا صالحی، عضو کمیسیون
  4. 4- آقای بهروز میرزایی، عضو کمیسیون
  5. 5- آقای عبدالعلی جلیل زاده، عضو کمیسیون
  6. 6- آقای مصطفی میرچی، عضو کمیسیون
  7. 7- آقای علی رازانی، عضو کمیسیون

 

       د. کمیسیون طرح و برنامه و فناوری:

  • - انجام مطالعات و برنامه ریزی جهت تهیه طرح ها در سیستم های نوین فن آوری اطلاعات، آمار، سیستم اطلاعات مدیریت، طرح های توسعه دفاتر، رتبه بندی، بازرسی و طراحی و توسعه سیستم های نرم افزاری، مطالعه اقتصادی و امکان سنجی دفاتر و انجام مطالعات تطبیقی و سایر مواردی اعلامی از سوی هیات مدیره.
  • - بررسی و تهیه طرح بازرسی کانون
  • - بررسی تعرفه و ارائه تعرفه جدید
  • - بررسی وضعیت توسعه کانون های استانی
  • - بررسی نیازمندی ها و ارائه طرح سایت کانون
  • - بررسی و مطالعه فرآیند ابلاغ و سرویس های مورد نیاز در دفاتر
  • - هم اندیشی و استخراج موضوعات قابل طرح در هیئت مدیره
  • - ایجاد گروه برای طرح و بررسی مشکلات دفاتر
  • - طرح مشکلات مطرح شده و ارائه پاسخ های مرتبط
  • - بررسی مشکلات و نیازمندی های دفاتر
  • اعضاء این کمیسیون عبارتند از:
  1. 1- آقای سیامک رفعتی خسروشاهی، رئیس کمیسیون
  2. 2- آقای سیامک علوی، عضو و نایب رئیس کمیسیون
  3. 3- آقای علیرضا ایمانی، عضو کمیسیون
  4. 4- آقای شهرام بادسار، عضو کمیسیون
  5. 5- آقای محمد باقر بارعی، عضو کمیسیون
  6. 6- آقای امیر حسین وحیدی، عضو کمیسیون